You are currently viewing De laatste stuiptrekkingen van mediarebel Vice

De laatste stuiptrekkingen van mediarebel Vice

Op z’n hoogtepunt rijfde de Vice Media Group Pulitzerprijzen binnen met z’n gewaagde reportages, kon het alternatieve mediaplatform rekenen op gulle investeringen van Disney en Rupert Murdoch en werd het op meer dan 5 miljard euro geschat. Vandaag blaast Vice z’n laatste adem uit…

The rise & fall van een schenenschoppend mediaplatform voor jongeren

Wat in de jaren negentig begon als een Canadees undergroundmagazine groeide razendsnel uit tot een globaal mediaplatform voor the young & curious. In z’n gloriedagen was Vice Media Group actief in meer dan 30 landen en had het mediamerk behalve een –gratis- digitaal contentplatform ook eigen studio’s, een televisiekanaal en een reclamebureau. 
Het medialandschap en de jonge nieuwsconsument zijn anno 2024 helaas niet meer wat ze waren in de hoogdagen van Vice. Waar millennials het enfant terrible van de actualiteit nog op handen droegen, gebruikt GenZ die handen om scrollend content te consumeren via andere kanalen. Eerder dit jaar schrapte het mediaconcern al Vice news tonight, hun belangrijkste tv-programma en Vice World News, dat gedurfd berichtte over conflicten en mensenrechten. Vice vroeg in mei 2023 officieel het faillissement aan en zocht – maar vond tot op heden geen- overnemer. Deze maand kondigde het bedrijf aan te stoppen met publiceren op z’n flagship site, met honderden ontslagen tot gevolg.
 
Had Vice de nieuwe generatie jongeren – en z’n broodnodige adverteerders- misschien wél kunnen bereiken en behouden door sterker in te zetten op innovatie, immersie en alternatieve customer journeys?  

XR en 5G to the rescue? 

De trieste val van Vice benadrukt nogmaals de grote uitdagingen waar mediaspelers vandaag voor staan. Is Gen Z echt zo onbereikbaar? Kunnen augmented content en 5G het tij keren?  
Kom er gerust eens over praten in één van onze twee – door honderden GenZ-ers omringde! – Proeftuinen.