You are currently viewing Super Bowl meets Bikini Bottom: een knap staaltje AR-sportverslaggeving 

Super Bowl meets Bikini Bottom: een knap staaltje AR-sportverslaggeving 

Toegegeven, de aanwezigheid van Taylor Swift was hét gespreksonderwerp van de Super Bowl, maar… SpongeBob en kompanen scoorden een verdienstelijke tweede plaats. Nickelodeon coverde het ultieme sportevenement op geheel eigen wijze, met een welgemikte dosis humor én Augmented Reality. 

Een generatieoverschrijdende co-viewing experience

CBS en Nickelodeon realiseerden samen een straffe, generatieoverschrijdende co-viewing experience, waarbij de ouders van de “gewone” Super Bowl genoten en hun kinderen simultaan smulden van een met Nickelodeonsaus overgoten variant.

  • CBS + Nickelodeon resources 
    Voor de unieke zij-aan-zij broadcast kon Nickelodeon gebruik maken van de klassieke sportverslaggevingsinfrastructuur van de CBS-trucks. Deze werd aangevuld met eigen camera’s en in de grafische trucks tot een wervelend geheel gemonteerd in combinatie met de vele AR-lagen.

  • Augmented Reality + stadion reality 
    Nickelodeon liet niets aan het toeval over. De AR-maps werden off-season al uitgebreid in het stadion getest, om een naadloze blend tussen het fysieke speelveld en het geanimeerde Bikini Bottom-universum te garanderen.

  • Echte + geanimeerde helden 
    Personages SpongeBob en Patrick vergezelden sportcommentatoren Noah Eagle en Nate Burleson in de presentatiebooth, terwijl overige Nick-helden hun opwachting maakten op en rond het veld en tussen de spelers. Zelfs wijsneus Dora the Explorer tekende present, met een rugzak vol spelregels en kritische kanttekeningen (“Maybe they need a map to find the end zone?”). 

De Super Bowl bereikte in totaal 126.642 miljoen kijkers, waarvan 1,75 miljoen via Nickelodeon (bron: iSpot.tv).
Uit de comments op Youtube bleek bovendien dat de mixed reality-sportverslaggeving niet enkel door de jongste kijkers werd gesmaakt. Zelfs diehard sportfans zapten tussen de klassieke uitzending op CBS en de augmented versie met SpongeBob en co op Nickelodeon. 

Ook in onze proeftuinen, in Antwerpen en Kortrijk, wordt volop geëxperimenteerd met de magische mogelijkheden van AR-enhanced sportbeleving. Benieuwd? Kom gerust eens kijken en proeven!