Op zaterdag 11 mei vindt in Zweden de finale van het Eurovisiesongfestival plaats. Naar aloude traditie mogen we ons verwachten aan een bont spektakel voor de oren én ogen. En als het aan Gen Z ligt, mag dat spektakel gerust nog wat immersiever tot in onze huiskamer komen in de toekomst.
De tech-wishlist van Gen Z
Een bevraging van 1.000 UK-inwoners vorig jaar (Amdocs) toonde aan dat de Songfestivalorganisatie best een niveau hoger schakelt qua technologie, willen ze het jonge publiek (blijven) boeien.
Van de bevraagde 16- tot 24-jarigen gaf toen 67% aan dat ze het Songfestival zouden volgen, thuis, op café of zelfs live – in Liverpool. Van de 55-plussers had slechts 34% de intentie om zich over te geven aan de Eurovisiegekte. Maar… wil de organisatie die jonge doelgroep behouden, dan lezen ze toch best even het wensenlijstje van Gen Z na:
- Het Songfestival in de metaverse
Driekwart van de jonge kijkers zou het Songfestival graag in de metaverse beleven. En niet minder dan 1 op 3 is zelfs bereid om daarvoor te betalen. - Betrouwbare 5G-netwerken
Een (prijzig) ticket kopen om het muziekfestijn live bij te wonen, dat wil Gen Z gerust doen als… ze ter plaatse kunnen rekenen op een straf 5G-netwerk zodat ze alles live kunnen delen met volgers en vrienden. 30% van de ondervraagde jongeren wil daar zelfs wat meer voor betalen. - Special effects in de woonkamer
Pyrotechnieken, glitters, confetti en andere toeters en bellen; die horen bij het Songfestival zoals peper bij zout. En 53% van de Gen Z-ers zou ook thuis of op café graag meegenieten van die toeters en bellen via hun smartphone. Een augmented Songfestival-ervaring dus: zo moeilijk kan dat niet zijn, toch?
Wij experimenteren binnen onze Proeftuin alvast volop met uitdagingen en wensen zoals deze. Benieuwd? Stuur gerust een mailtje voor verdere toelichting!
Bron: How do you want to watch Eurovision? | AMDOCS
Beeld: Corinne Cumming – EBU